Je roeit van Den Haag naar Delft, verder het schitterende Westland in, langs Monster waar je de duinen kunt aanraken en de zee kunt ruiken, de groene polders rond ‘t Woudt, de brugwachter van Schipluiden, over de pittoreske Buitenwatersloot, om de binnenstad van Delft heen en over de Delftse Vliet weer terug naar De Laak.

Vanwege werkzaamheden slaan we dit jaar Moerwijk en de smalle Strijp-Reijnerwetering over. Prestatie- en wedstrijdroeiers roeien dezelfde route. Dat belooft snelle tijden!

Uitdagende route

De route is uitdagend. Roeiers en stuur dienen daarom goed op elkaar ingespeeld te zijn. Er zijn veel lage bruggen. Let altijd goed op de hoogte. Minder vaart; leg eventueel de boot stil; ga liggend (niet bukkend) onder lage bruggen door; zorg dat de stuur onderuit kan liggen en wacht op het commando van de stuur voordat je je hoofd weer omhoog steekt. Er staan op onverwachte plekken palen en dukdalven in het water. U bent niet alleen op het water, let goed op ander verkeer en neem geen voorrang. Minder vaart bij kruisingen, bochten en bruggen en laat de boeg meekijken naar kruisend verkeer.

Schrikt deze uitdaging je niet af, dan kun je je op meerdere manieren op de route voorbereiden. Lees daarom deze pagina zorgvuldig door voor een goede en veilige vaart.

Routebeschrijving & waterkaart

In de Routebeschrijving voor in de boot (NOG AANPASSEN 2024) wordt telkens de afgelegde afstand in km aangegeven met daarachter de vanaf hier te volgen route. Op de waterkaart (NOG AANPASSEN 2024) zijn bij de bruggen de hoogte (H) en wijdte (W) in decimeters aangegeven. De kaarten zijn Noord boven georiënteerd. De route is op deze waterkaart met een gekleurde lijn gemarkeerd, die het te bevaren water (in de kleuren blauw en geel) volgt. Voor calamiteiten zijn de belangrijkste straatnamen opgenomen.

Interactieve kaart

Bekijk de routes met foto’s in de interactieve kaart. De interactieve kaart is slechts een impressie van de route en geeft niet alle uitdagende punten weer. Ook is deze niet bijgewerkt met de aangepaste route van 2024, maar geeft wel een goede indruk.

GPS Tracks

Op afstandmeten.nl kan je de routes goed bestuderen. Ook kan je hem downloaden voor je GPS of app op je telefoon. Kies linksboven in het scherm ‘exporteer’.

Tips

Pieterburen: Pieterburen is de riemen aan één zijde slippen en aan de andere zijde roeien met tegenstuur. Met vaste bank beginnen en langzaam opbouwen als het roer door de toenemende snelheid meer druk krijgt. Gebruik de peddel als hulp. Probeer zoveel mogelijk de vaart erin te houden.
Lage bruggen: Let bij alle bruggen goed op de hoogte. Minder vaart; leg eventueel de boot stil; ga liggend (niet bukkend) onder lage bruggen door; zorg dat de stuur onderuit kan liggen.
Scheepvaart: U bent niet alleen op het water, let goed op ander verkeer en neem geen voorrang.
Minder vaart: bij kruisingen, bochten en bruggen en laat de boeg meekijken naar kruisend verkeer.

Doorkomsttijden & controleposten

In verband met de veiligheid worden uiterste doorkomsttijden gehanteerd. Deze gelden voor zowel wedstrijd- als prestatieroeiers. Mist een ploeg een controlepost door materiaalpech, omdat men verdwaalt is, afwijkt van de route, te langzaam vaart of anderszins dan dient de ploeg meteen contact op te nemen met de organisatie. Dit geldt ook als men na 17:00 nog op het water is.

Uiterste doorkomsttijden

  • 11:30 uur – Controlepost CP1 op 16,1 km – Kanovereniging De Windhappers – Nieuweweg 75, Den Haag
  • 12:30 uur – Controlepost CP2 op 23,5 km – restaurant The Vineyard (voorheen de Westlandse Druif) – Vlotlaan 535, Monster
  • 15:00 uur – Controlepost CP3 op 40,2 km – voetgangersbrug voor Zouteveensebrug, Schipluiden (tijdneutralisatie wedstrijd)
  • 16:00 uur – Controlepost CP5 op 45,9 km – De Kolk – Hertog Govertkade 1, Delft (doorstart wedstrijd)
  • 17:00 uur – Finish op 54 km – RV De Laak

Weet je nu welke route je wilt gaan varen? Lees dan de algemene informatie door en schrijf je in.